Kontrolstof til køreprøven – MC
Betjeningsudstyr
- Kontakt til: tænding, elektrisk starter, motorstop og horn, positionslys, nærlys og fjernlys og
blinklys.
- Evt. benzinhane.
- Håndtag til gas og choker.
- Greb til håndbremse og kobling.
- Pedal til fodbremse og gear.
- Styr, støtteben og evt. centralstøtteben.
Styretøj
- Ved fuldt styrudslag, skal der være tilstrækkelig plads til førerens hænder.
- Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelse.
- Styr og håndtag skal sidde fast.
- Slør mellem kronrør og styrstamme og mellem gaffelkrone og samlestykke, samt i teleskoprør, må
ikke forefindes.
- Styrapparatet skal kunne gå fra sidde til sidde, uden punktvis træghed eller mislyde.
Mekaniske bremser
- Bremsegrebet må højst kunne trækkes 2/3 til af fuld vandring.
- Bremsepedalen skal have en skridsikker trædeflade, så det giver et godt fodfæste.
- Bremsepedalen skal sidde naturligt i forhold til fodhvileren. Den skal have en mindre frigang i
topstilling. Når man træder på bremsen må der højst være 2-3 cm. ned til bremsepunktet, og der må
den ikke bringe foden i en ubekvem stilling.
- Bremsearme, bremsekabler og trækstænger, må ikke klemmes eller slides dele af motorcyklen.
- Bremsekabler skal være smurte, hele og uden knæk. Trækstænger må ikke have andre bøjninger end
dem, som de har fra fabrikken.
Hydrauliske bremser
- Bremsegrebet må højst kunne trækkes 2/3 af fuld vandring ind mod håndtaget.
- Ved vedvarende belastning af bremsegrebet, må håndtaget ikke synke yderlige indad.
- Bremsepedalen skal have en mindre frigang i topstilling, og en skridsikker trædeflade riflet eller
gummibelagt, så det giver et godt fodfæste.
- Bremsepedalen bør i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren.
Bremsepedalen skal have en mindre frigang i topstilling, og må højst kunne trædes 2-3 cm. ned og
må ikke der bringe foden i en ubekvem stilling.
- Bremsevæskebeholderens væskestand skal være mellem min. og max..
- Bremsesystemet skal være tæt for udsivende bremsevæske, det gælder både ved rør, slanger og ude
ved hjulene.
- Bremserør og slanger skal være fri for skader og må ikke klemme eller slide imod motorcyklen
nogle steder.
Lygter og reflekser
- Alle lygter skal være hele, rene og kunne lyse. Lygter i lygtepar skal have samme farve og lysstyrke.
- Positions, nærlys og fjernlys skal være hvidt eller gulligt.
- Positionslys skal kunne ses i en afstand af 300 m..
- Nærlys skal kunne oplyse vejen mindst 30 m. frem og lys/mørkegrænsen skal falde 1 cm./m..
- Fjernlyset skal kunne oplyse vejen mindst 100 m frem og være forsynet med en blå kontrollampe.
- Motorcyklen skal være forsynet med en rød baglygte, som tydelig kan ses i en afstand af 300 m..
- Motorcyklen skal være forsynet med en rød stoplygte, som lyser væsentlig kraftigere end baglygten,
når man aktiverer bremsen.
- Motorcyklen skal være forsynet 2 gule blinklys på hver side, som har en blinkfrekvens på 1-2 gange
pr. sek. og tydeligt kan ses i sollys.
- Motorcyklen skal have et horn, som har mindst en klar og konstant tone.
- Motorcyklen skal have en rød refleks bagpå, som ikke er trekantet.
Motor, udstødning og transmission
- Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
- Motoren må ikke være udsivende olie
- Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.
- Motorolie skal være fyldt på i tilstrækkelig mængde
- Kæden skal være smurt og må ikke være rusten.
- Kæde og tandrem skal have en tilpas stramhed. Skal normalt kunne bevæge sig 1-2 cm op og ned.
Bærende dele
- Dæk, fælge og hjullejer skal være uden skader.
- Dækket skal have mindst 1 m.m. mønster, kan evt. bedømmes ved hjælp af slidindikator i dækket.
- Hjullejer og aksler skal være tilstrækkeligt spændt.
- Støddæmpere skal være virksomme. De skal falde til ro med det samme, efter en kraftig påvirkning.
Info
Husk Pas og evt. kørekort.